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An Interview with a Reporter on the Thoughts of Yongsan Buddhism-3

불제자 2011. 2. 2. 21:57


 

 

 

 

 

An Interview with a Reporter on the Thoughts of

 

Yongsan Buddhism-3 

 

 

 

 



 






Will it be correct if I understand the real
existence of the Buddha that you have
declared as this Reward Body Buddha?
Taking this opportunity, could you please
explain the Buddha Body(佛身) to us more in
detail?

 




 The theory of the Buddha Body(佛身論) is an
important part that is the essence of the essence
and the highest level in the doctrine of Buddhism.
The theory of the Three Bodies of the Buddha
appears in sutras and treaties, but they are abstract
and incorrect.  It is impossible to realize the theory
of the Buddha Body correctly unless one reaches
the level of a Buddha; especially, scholars will be
faced with a great limitation to grasp theoretically.
Yongsan Buddhism has put forward correct and
concrete theory of the Three Bodies on the basis
of experiences of the Great Monks.

  The three forms of the Bodies that the Buddha
has are the Dharma Body Buddha(法身佛), the
Reward   Body     Buddha  (報身佛), and   the
Transformation Body Buddhas(化身佛).

  The Dharma Body Buddha is the formless
universal light of a Buddha who has become one
with the whole Dharma realm of the universe.  As
the Dharma  Body Buddha has the concept of
covering the whole Dharma  realm beyond the
universe, hislight is different at its level from that
of self nature that exists beyond the phenomenal
world.  It is the original body of a Buddha Body,
and a Real Buddha.  This Dharma Body Buddha
exists, transcending sense and form. So he does
notthink nor discriminate.  He always shines over
the Dharma realm of the universe. What is more,
there is no place where this light does not shine.
Therefore, there is no place where he does not
abide,

 A Reward Body Buddha is an original Buddha
with a form,  whose  existence  relies  on  the
Dharma  Body  Buddha.  A Reward Body Buddha
is a Body made of  light  and a  Body   with
blessings that a Buddha Body of a Buddha and
his four  spiritual bodies   are  completely put
together.  A Reward Body Buddha is the central
Buddha who possesses 32 bodily signs and 80
marks, who thinks and judges  as a body  with
human character, and who saves sentient beings.
As a Reward Body Buddha is made of a billion
kinds   of  transparent   and lucid  Immeasurable
Light,   he does  not  become  extinct  through all
eternity,   and can  display universal awesome
spiritual  powers, freely  entering  the  utmost
samadhi,  namely samadhi  of great  quiescence.
The Buddha on whom we must rely is no other
than this Reward Body Buddha.
  The Transformation Body Buddhas who are the
third Bodies mean the Buddhas who manifest in
thousands, millions,  and billions of  Bodies to
save sentient beings.  A Reward Body Buddha can
manifest  countless numbers   of Transformation
Body      Buddhas    as    necessary.   These
Transformation Body Buddhas are independent
Bodies with human character,  and perform
activities  of saving sentient beings.

  The view  of the Buddha  Body asserted by
Tibetan  Buddhism,  and  that  asserted  by Seon
Buddhism  are  both  very mistaken views.  Tibetan
Buddhism understands the pure illusory body
that   a   mind-made body  (意生身)    of    a
practitioner has created by receiving the light of
original nature    of   the universe (淨光明, vimala-
prabhasa of jing guang ming) as a reward   body,  but
this is a relatively low-grade body with a limited
lifespan that  cannot daringly  be compared  with
the Reward Body in  the  theory  of the  Buddha
Body.  There is more than a world of difference
between the two.  Also, Seon Buddhism is looking
for the three bodies of the Buddha in Mind (
self
nature, 自性三身), but I definitely tell you that this
is also  a  false  speech,  saying  without  any
knowledge of   the aspect  of  the Buddha.  It is
clearly stated in 'the Parable' in the Lotus Sutra.


source /An Interview with a Reporter on the Thoughts of Yongsan Buddhism
publication/Hyonjisa, Yongsan Buddhism 
  
  
  
 

 

큰스님께서 선언하신 부처님의 실존은 바로 이 보신

불을 두고 말씀하신 것으로 이해하면 되겠군요 이 기회

에 불신(佛身)에 대해 보다 구체적으로 설명해 주시지요.

 

 

▶불신론(佛身論)은 불교의 교리 가운데에서도 가장

차원이 높고 핵심 중의 핵심이 되는 중요한 부분입니

다.  여러 경론에도 부처님의 삼신설에 대해 나와 있습니

다만 추상적이고 부정확합니다.  불신론은 붓다의 경지

에 가지 않고서는 정확히 알 수가 없고, 특히 학자들이

이론적으로 파악하기에는 많은 한계가 있습니다.  영산

불교에서는 험증(驗證)을 토대로 정확하고 구체적인 삼

신론을 제시하고 있습니다.

 

부처님이 가지는 세 가지 유형의 몸은 법신불(法身

佛), 보신불(報身佛), 화신불(化身佛)입니다.

법신불은 붓다가 우주 온 법계와 하나 된 무형의 우

주적 광명체입니다.  법신불은 우주를 넘어 전 법계를 아

우르는 개념이기 때문에 현상계를 넘어선 자성의 빛과

는 차원이 다릅니다.  불신의 본체이며 진불입니다.  이

법신불은 감각도 형상도 초월해 있으므로 생각하고 분

별하지 않습니다.  언제나 우주 법계를 항상 비추고 있습

니다.  그러면서도 그 빛이 닿지 않는 곳이 없습니다.  그

러므로 우주 어디에도 아니 비추는 곳이 없고 아니 계시

는 곳이 없습니다.

 

보신불은 법신불에 의지하여 존립하는 유형의 본불

입니다.  보신불은 붓다의 불신과 네 영체가 완전히 하나

로 합해진 빛의 몸, 지복의 몸입니다.  보신불은 32상 80

종호를 갖추고 사람의 형상을 한 인격체로서, 생각과 판

단을 하며 중생을 구제하는 중심불입니다.  보신불은 투

명하고 영롱한 억종의 무량광으로 이루어져 있어 영원

히 멸도하지 않으며, 최고의 삼매인 대적정삼매를 자유

로이 드나들면서 우주적 위신력을 발휘할 수 있습니다.

우리가 믿고 의지해야 하는 부처님이 바로 이 보신불입

니다.

 

세 번째 몸인 화신불은 중생구제를 위해 천백억의 몸

으로 나투시는 부처님을 말합니다.  보신불은 필요에 따

라 무량수의 화신불을 낼 수 있습니다.  이 화신불은 독

립적 인격체로서 중생을 구제하는 활동을 하십니다.

 

지금 티베트불교에서 말하는 불신관과 선불교에서

주장하는 불신관은 대단히 잘못된 불신관입니다.  티베

트불교에서는 수행자의 의생신(意生身)이 원초의 빛(淨

光明-우주 본성의 빛)을 받아 만들어진 청정환신(淸淨

幻身)을 보신으로 보고 있으나, 이는 불신론의 보신과는

감히 비교도 할 수 없는 상대적으로 저급하고 유한 한 몸

입니다.  하늘과 땅 차이도 더 됨을 알아야 합니다.  또한

선불교에서는 마음 속에서 삼신(自性三身)을 찾고 있으

나 이 역시 불신의 경계를 전혀 모르고 하는 망어라는

사실을 분명히 밝힙니다.  법화경 비유품에서 이를 명백

히 밝히고 있습니다.

 

 

 

 

계속 →

 

 

출처/2010년 9월 1일 수요일 현대불교신문에서 발췌