Unfolding the essece of new Buddhism
7 Hyonjisa is saying emphatically how our
teaching cannot be called 'new Buddhism' in the
situation that the meaning of 'no self' theory
which has been known and believed as the true
theory in present Buddhism for over 2000 years
has completely been overturned overnight; that
the theory of 'no self' transmigration has become
a heretical doctrine (邪設); and that the concept
of the real substance (real body) of the Buddha
that we have believed in and relied on has
completely been changed. I have come to think
that it is reasonable.
기존불교에서 2000년 이상 정설로 알고 믿
어왔던 '무아설'이 하루 아침에 그 의미가 완
전히 뒤집어지고, 무아윤회설이 한 순간에
사설(邪設)이 되고 우리가 믿고 의지하는 부
처님의 실체개념이 완전히 바뀌는데 어떻게
'신불교'라고 아니할 수 있겠느냐"고 강변하
고 있다. 그도 그럴만하다는 생각이 든다.
8 On the other hand, there is another question
that suddenly flits into my brain at this point.
Many well-known great enlightened masters, great
scholars, and great monks of India, Korea and
China as well as Nagarjuna who has been called
the second Buddha since the passing of
Sakyamuni Buddha came to the world. There are
His Holiness Dalai Lama, a leader of Tibetan
Buddhism, and Great Monk Thich Nhat Hanh
who has established the Plum Village who are
both respected across the world, and are still
alive. Under these circumstances, I am told that
present Buddhism has gone astray, what are
those leaders teaching?
그런데 이 시점에서 문득 필자의 머리를 스
쳐가는 또 하나의 의문이 있다. 부처님 이후
제2의 부처라고 일컬어지고 있는 용수를 비
롯한 내로라하는 수많은 인도와 한국과 중국
의 선지식 대학자 큰스님들이 출세했는데, 그
리고 지금 살아계시면서 세계적으로 추앙받
고 있는 티베트불교의 지도자 달라이라마성
하와 플럼빌리지를 설립한 틱 낫한 큰스님도
계신데 지금의 불교가 크게 잘못 되었다고
하니 도대체 그 분들은 무엇이란 말인가?
9 This is a very important problem. It is indeed
a very important issue that can lead to an
erroneous way not only for Korean Buddhists
whose numbers reaches not less than 10 million,
but also for Buddhists across the world whose
population reaches 300 to 400 million. When I
come to think of this, I feel a heavy burden on
my shoulders. I am now bringing this matter up,
taking a considerable risk myself.
이것은 너무나 중대한 문제이다. 자칫하면
천만이나 되는 우리나라 불자들, 아니 3-4
억명에 이르는 세계불자들을 잘못된 길로 인
도할 수 있는 너무나 중대한 사안이다. 이런
생각을 하면 필자의 어깨가 너무 무거워진
다. 상당한 위험부담도 있다.
10 But nevertheless I consider myself as one of
thses Buddhists, as a public figure engaged in
the press, and in the capacity of a journalist with
social responsibility and mission, and so cannot
neglect this problem. So I have decided to cover
the true facts as far as I can, and clarify them.
그러나 그럼에도 불구하고 필자도 불자의
한사람으로서, 그리고 언론에 종사하는 한
사람의 공인으로서 사회적 책임과 소명의식
을 가진 기자의 신분으로서 이 문제를 외면
할 수 만은 없다고 생각한다. 그래서 필자의
능력이 미치는 데까지 사실을 취재하여 밝혀
보기로 했다.
11 In order to fulfill my obligation as a writer I
pledge I will provide correct information to my
readers. Thus, I am going to look into this issue
from three points of view, namely ① the
problems and reality of distortion of present
world Buddhism ② the new doctrine and
thoughts that 'new Buddhism' advocates ③ the
reality of the Great Monk who argues 'new
Buddhism'.
독자들에게 정확한 정보를 제공해 주는 것
이 필자의 의무를 다하는 것이라고 다짐하면
서 말이다.
필자는 이 문제를 ① 우선 기존의 세계불교의
문제점과 왜곡의 실상 ② 신불교에서 주장하
는 새로운 교설과 사상 ③ 신불교를 주장하는
큰스님의 실체라는 세 가지 관점에서 살펴보
기로 했다.
12 To begin with, we can understand that the
problem of present world Buddhism lies in the
background as to how 'new Buddhism' has come
into being. There are the three kinds of great
flows in present world Buddhism categorized into
Theravada Buddhism flourishing around Southeast
Asian countries, Northern Buddhism that has
been spread into China, Korea and Japan Tibetan
Buddhism.
우선 현재 세계불교의 문제점은 바로 신불
교의 탄생배경이라고도 볼 수 있겠다. 오늘
날 세계불교는 동남아 중심의 남방 상좌부
불교와 중국과 한국, 일본으로 전파된 북방
불교, 그리고 티베트불교라는 세 가지 큰 흐
름을 가지고 있다.
13 They all argue that thdir respective Buddhism
is the orthodox Buddhism that represents the true
teaching of the Buddha, and have put forward
doctrines of their own.
모두 자기들의 불교가 부처님의 가르침을
이어받은 정토불교임을 주장하면서 나름대로
의 논리를 내세우고 있다.
계속→
출처/Unfolding the essece of new Buddhism
펴낸곳 / 현지사 현지궁 - 영산불교사상연구소
'언론보도 글 > new Buddhism' 카테고리의 다른 글
Unfolding the essece of new Buddhism - 5 (0) | 2011.01.11 |
---|---|
Unfolding the essece of new Buddhism - 4 (0) | 2010.12.23 |
Unfolding the essece of new Buddhism - 3 (0) | 2010.10.31 |
Unfolding the essece of new Buddhism -- 1 (0) | 2010.10.04 |